EforturiIe pentru odihna Evreiasca de Sabat

IERUSALIM – În iudaism, ziua începe seară. Ziua oficială de odihnă, Sabatul, începe Vineri seară şi durează până în următoarea seară de Sâmbătă. Deoarece poporul evreu respectă din vremuri vechi-testamentare porunca Sabatului (vezi Exod 20,11; Deut. 6,12-15) – inclusiv în perioadele de exil – odihnă de Sabat a devenit una dintre cele mai cunoscute trăsături caracteristice ale iudaismului.
Evreii religioşi nu fac absolut nici o muncă în ziua această şi, mai mult, se obţin chiar de la a călători. Ei parcurg de Sabat doar anumite distanţe, fără a folosi vre-un mijloc de transport. Viaţă cotidiană trebuie să se oprească, evreii extrem de religioşi respectând nu mai puţin de 39 de interdicţii de lucru. Ei nu scriu, nu ating banii şi nu cânta la instrumente muzicale. În timp ce în zilele de lucru este permis că prin muncă să se creeze ceva nou, de Sabat lucru acesta nu este posibil. Evreii religioşi rezolva orice treaba casnică înainte de Sabat. Ei îşi rup până şi hârtia igienică în bucăţele, pentru că astfel nimic nou să nu fie creat şi totuşi acest accesoriu important să le rămână la dispoziţie.
În cercurile religioase, de Sabat nu se consumă cuburi de gheaţă, deoarece, prin topire, acestea prin topire, acestea se transformă în apă.
Deoarece focul este interzis de Sabat, în gospodăriile evreesti religioase nu se găseşte. Că urmare a introducerii electricităţii în secolul trecut, interdicţia de foc a fost extinsă şi în acest domeniu, astfel încât nu se folosesc deloc aparate electrice.Evreei ultrareligiosi îşi deşurubează becurile din frigidere,pentru că atunci când le deschid de Sabat să nu se aprindă lumina, fiindcă un bec emite lumina şi căldură, ceea ce se aseamănă cu focul.
Mulţumită vremurilor moderne, deoarece mâncărurile, de Sabat, care sunt mai întâi conectate la curent. Apă pentru o băutură caldă provine din termosuri mari sau ibrice speciale pentru Sabat, care menţin lichidul la aceiaşi temperatura. Prin urmare, deşi evrei religioşi nu folosesc întrerupătoare electrice, de Sabat ei beneficiază din plin avantajele electricităţii. În caminile religioase, circuitele electrice sunt conectate la temporizatoare de Sabat. De exemplu, lifturile se opresc automat la fiecare etaj. Aparatele auditive pot fi folosite, cu condiţia de a fi pornite înainte de Sabat. În cazul în care într-o clădire se poate intră numai printr-o uşa controlată electronic, se poate trece pe acea uşa doar în urmă unor neevrei, pentru că astfel uşa să nu se deschide a două oară.
Cercetătorii rabinici ortodocşi au prezentat numeroase inovaţii moderne cu scopul de a soluţiona probleme cum ar fi cea a folosirii aparatelor electronice în domeniul medical şi paramedical. Multe soluţii au fost aprig dezbătute, fiind ridicate în slăvi de către unii ultraortodocşi şi respinse de alţii. O astfel de dezbatere se desfăşoară momentan cu privire la un “întrerupător koşer de lumina”. Acest proiect fciliteaza, în acord cu Halaha (colecţie de legi religioase evreesti, n. red), folosirea intenţionată a elecricitatii de Sabat. Invenţia provine din SUA şi este considerată a fi revoluţionară. În decursula doar câteva zile după ce a fost făcut publică, numai din donaţii de la persoane private s-a strâns suficient capital pentru a începe producţia. Mulţi rabini ortodocşi şi—au exprimat public încântarea cu privire la această invenţie.
Bineînţeles că nu a putut lipsi criticile. Cei care se declara împotriva acestei invenţii îşi argumentează poziţia prin aşa numită regulă “Gramma”, care implică întrebarea dacă ceva este declanşat sau sonfirmat în mod indirect. Într-un astfel de caz, lucru acesta ar fi permis, altfel nu. Cu privire la întrebarea dacă se poate aprinde lumina de Sabat, de-a lungul timpului au fost redactate volume întregi cu posibile soluţii. Institutul Israelian Zomme, responsabil pentru numeroase invenţii de acest gen, în special în domeniul medicinii şi al securităţii, şi-a manifestat îngrijorarea, făcând referire la inovatiaasemanatoare din trecut care au fost respinse de autoritatirabinice unanim recunoscute. Prin urmare, deocamndată este imposibil de aspus ce soarta va avea această invenţie. Abia în decursul lui vom află dacă acest întrerupător este cu adevărat kosher.
Sursă:@ Numărul 7, Iulie 2015 din revista „Ştiri din Israel“

Share "EforturiIe pentru odihna Evreiasca de Sabat" via:

Persoane care ne apreciaza

Pelerinaj in Tara Sfanta